Wat als… je even een momentje voor jezelf zou nemen?

Liefste supermama’s en keitoffe papa’s, wat hebben jullie al enorm geïnvesteerd in jullie prachtige kroost deze zomervakantie! Met alle toewijding, liefde en onvermoeibaar zorgden jullie voor leuk spelplezier, zonnige uitstapjes, lekkere ijsjes en gezonde maaltijden. Jullie kusten pijntjes en verdrietjes weg en ruimden zonder mopperen het slagveld in huis weer op na een spetterende playdate met de buurkindjes!

Tussendoor verwerkten jullie ladingen was en strijk, vlogen jullie op rolschaatsen door huis om de badkamer weer spic en span te krijgen nadat de kids er een watergevechtje hielden, om gemorste drankjes van de vloer te vegen of om oops de ketchup van de keukenkastjes te schrapen na frietjesdag.

Mams kookt met junior op haar heup en paps speelt 20 keer achter elkaar bommetje met de oudste in het zwembad. We fietsten naar de speeltuin maar trapten voor 2 met de jongste achterop en gaven duwtjes in de rug van de oudste ‘ik ben al 8 en kan wel alleen fietsen’. De dappersten onder ons waagden zich op waterglijbanen en familieschommels of rollercoasters.

Keerzijde van de medaille: we zien onze liefste kids supergraag en gaan tot het uiterste om hen een memorabele vakantie te geven….maar nu tegen bijna half augustus voelen we ons stilaan een beetje ‘moekes’ .

En al dat wilde zomergeweld heeft ook zo zijn sporen nagelaten: na een dagje pretpark kunnen je rug en nek aanvoelen of je onder een vrachtwagen hebt gelegen, en die fietstocht van gisteren hadden we toch misschien beter iets korter gemaakt, ai mijn kuiten, om van je huid nog maar te zwijgen na een dagje baden in chloor of een overdosis zon. Door de hitte spookten je bengeltjes vaak nog rond tot ’s avonds laat en werd je ruw uit je slaap gehaald door zoemende zomermuggen .  Ook wordt je geest moe van het steeds weer bedenken van nieuw leuks om je kids te entertainen. In de vakantie laten we vaak ook de teugels wat losser zodat er minder structuur is en ook minder grenzen zijn, waardoor je kids soms ook uitdagender en vermoeiender gedrag zullen stellen.

Allemaal redenen om even een time-out voor jezelf te nemen!

Tijd investeren in jezelf betekent dat je ontdekt hoe je de mentale en fysieke overlast van vermoeiende situaties om je heen kunt uitschakelen, om nadien op zoek te gaan hoe je weer verbinding kan maken met je eigen behoeftes. Is het jou misschien ook al overkomen dat je dacht dat je vakantie in het zonnige zuiden met het hele gezin of dat midweekje centerparcs je spanningen en stress van het afgelopen jaar wel zouden laten verdwijnen? Maar dat bleek dat je eigenlijk helemaal niet zo relaxed geraakte en niet aan tijd voor jezelf toekwam? Hoe graag we ook bij ons gezin en familie zijn, soms zorgt het tegemoet komen aan ieders behoeftes ervoor dat we onszelf weer vergeten of kwijt geraken.

Ontsnappen uit je dagelijkse routine door soms ook belastende vakanties, kan namelijk de stress die je ervaart nog doen toenemen. Om uit de vicieuze cirkel van stress en spanning te komen heb je elke dag tijd voor jezelf nodig.  Ideetjes: sta iets vroeger op en geniet van de stilte van de ochtend en drink rustig koffie of thee met de krant erbij, zet de kids even voor hun geliefd TV programma en neem een lekkere douche of bad met jouw favoriete muziek erbij, plan eens iets echt voor jezelf in, zoals een deugddoende massage of sauna om je batterij weer op te laden en er weer even tegenaan te kunnen. Op de tafel van de masseur hoef jij niets, er wordt voor je gezorgd, je wordt even zelf gekoesterd en gedragen, je hoofd mag een keertje leeg worden, jij mag genieten van een zorgende weldadige aanraking. Enkele uurtjes aan jezelf besteden  werkt beter dan de krachtigste vitamines.

Soms gaat je uitputting veel verder en dieper , meestal gaat dit dan ook gepaard met een aantal signalen die je lichaam en geest je geven. Deze signalen mag je zeker serieus nemen wat duiden aan dat je de grens van je eigen kracht bereikt hebt. Herken je volgende signalen soms bij jezelf:

  • gevoel van slecht humeur dat blijft aanslepen
  • gevoel dat niets nog je interesse kan wekken
  • elke ochtend problemen hebben om op te staan
  • ’s ochtends het gevoel hebben geen energie genoeg te hebben om de dag door te komen
  • het gevoel dat je nergens tijd voor hebt
  • het gevoel dat je nergens aan toekomt
  • je angstig of in paniek voelen doordat je weer een uur ‘verloren’ hebt.
  • verlies van zelfvertrouwen
  • voortdurend gevoel van falen of tekort schieten
  • je ondergewaardeerd voelen
  • geen zin meer in intimiteit
  • gevoel dat de hele wereld tegen jou gekeerd is
  • psychosomatische klachten zoals hoofdpijn, slapeloosheid, maaglast, buikpijn, vermoeidheid…

Als je veel van deze signalen vaak ervaart dan is het raadzaam hierover eens te spreken met je huisarts, een psycholoog, een therapeut of coach. Zij kunnen je helpen om jouw eigen krachten en talenten ook ten volle te benutten voor jezelf! Tijd maken voor jezelf is broodnodig, is niet egoïstisch, en betekent investeren in je eigen geluk en gezondheid en daar vaart je hele gezin wel bij! Zorgen voor jezelf is net zo belangrijk als de lucht die je inademt. Ademen zet je ook niet ‘on hold’ tot alle behoeften van alle anderen zijn vervuld, zo ook je eigen behoeften niet.

Start vandaag nog met zorgen voor jezelf zoals je voor alle anderen in je leven zorgt!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.