Sportmassage

Sportmassage is een dynamische, stevigere en dieper inwerkende massage. Een sportmassage voert het overtollige vocht in de spier makkelijker af, maakt eventuele verklevingen los en voert de ontstane stofwisselingsproducten en ontstekingsmodulerende stoffen beter af door de toegenomen bloedcirculatie tijdens en na de massage.  Stramme en stijve spieren worden terug soepeler gemaakt, het herstel van het spierweefsel wordt bevorderd door een betere doorbloeding en de kans op blessures wordt verminderd. Het wegwerken van opgehoopte ontsekingsstoffen in stramme spieren kan je op bepaalde plaatsen goed voelen, doch er wordt nooit ruw of te krachtig gewerkt. Het is een misvatting dat bij een sportmassage zo diep en zo hard mogelijk moet gemasseerd worden. Herstel van spierweefsel wordt onder meer bepaald door de mate van bloedtoevoer. Lichte tot matige druk op de spier en het gelijktijdig oprekken van de spier bij de massage is al voldoende om sensoren te prikkelen die naar de spiercellen ontstekingsremmende en pijndempende signalen zenden. De spiervezels herstellen zich hierdoor sneller dan als men met brute kracht, hevig en snel werkt. Met gebruik van de juiste druk en goede technieken op een rustige manier stimuleer je de beschadigde spiervezels om sneller nieuwe mitochondrieën aan te maken, dat zijn de energiecentrales van de cel. Deze energie hebben de spieren nodig om zichzelf weer op te laden.

Een sportmassage is niet zinvol en zelfs onverstandig in een toestand van grote uitputting of wanneer er sprake is van zeer heftige spierpijn of koorts.  Het lichaam zal dan nauwelijks reageren op de massageprikkels of de pijn en de vermoeidheid zouden nog kunnen verergeren.  Best is dan enkele dagen te wachten en het lichaam wat de tijd geven om te herstellen.

Sporters geven dikwijls aan dat een massage een ontspannen gevoel geeft, alsof de vermoeidheid uit de spieren wordt getrokken. Dat gevoel is niet uit de lucht gegrepen en is gebaseerd op een afname van het stresshormoon cortisol. Cortisol komt vrij bij zowel geestelijke als fysieke inspanningen. Bovendien worden er door aangename aanraking en zachte massage lichaamseigen pijnstillende en feel-good stoffen aangemaakt zoals endorfines, oxytocine, dopamine, serotonine. Het is dus ook voor sporters zinvol om een sportmassage af te wisselen met een ontspanningsmassage, waarbij diepe ontspanning en rust het beoogde doel is.

Sportmassage kan zowel voor als na de sportinspanning heilzaam zijn. Voor de inspanning wordt het lichaam voorbereid op de komende fysieke belasting, er wordt stimulerend en actief en dwars  gemasseerd, de spieren worden zo voldoende doorbloed en zullen zuurstof en voedingsstoffen beter kunnen opnemen.

Na de inspanning zal een massage herstellend en ontspannend werken op de overbelaste spiergroepen, er wordt dan passief en in de lengterichting van de spier gemasseerd. Bij een erg verzuurd en stram lichaam worden de spieren eerst opgewarmd. Daarna worden er strijkingen gebruikt om de spier lichtjes los te masseren, als de spieren wat lauw zijn wordt er dieper door gemasseerd.

Duur: 60 min
Prijs: 40 euro
Na deze massage water drinken naar behoefte, ongeveer 1,5 liter (geen massa’s water!) , en de volgende dag geen training.

Sportmassage is een massage voor gezonde mensen en gezonde sporters. 

Het is mogelijk dat je je na deze massage wat hoofdpijn krijgt, je wat moe, beurs of zelfs grieperig voelt. Neem na de massage dan ook wat rust. je kan deze klachten grotendeels voorkomen door ook de dag voor,de dag van, en de dag na je massage 1,5 liter water per dag te drinken! Niet om ‘afvalstoffen’ weg te spoelen, want dat kan niet, maar wel om goed gehydrateerd te zijn. Maak je je echt zorgen, raadpleeg dan je huisarts!  Heb je echt gezondheidsklachten, dan is een sportmassage geen goed idee, dan kan je beter kiezen uit andere massages die ik aanbied. Ook bij tegenindicaties zoals ziekte en oververmoeidheid wordt er niet gemasseerd. In dat geval raadpleeg je best eerst een arts of neem je eerst voldoende rust. Ook bij een recente breuk, ontwrichting, spier of peesscheur wordt niet gemasseerd op en rond de aangedane locatie. Wanneer u een blessure heeft is het aan te raden eerst een (sport)arts of een (sport)kinesist te raadplegen.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.