Help! Ik heb hoofdpijn en spierpijn na de massage

Meestal heb je na een massage een goed gevoel, lekker los en ontspannen. Soms echter kan je ook wat klachten ervaren na je massage. Indien je langdurig veel spanning en/of stress had, en/of  je lichaam compleet geblokkeerd zat, dan kan je je soms niet goed voelen de dag na je massage.

Welke symptomen kan je mogelijk ervaren?

-hoofdpijn
-spierpijn
-misselijkheid
-je grieperig voelen
-vermoeidheid
-je erg emotioneel voelen

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Als we gespannen spieren los kneden dan ontstaan er micro scheurtjes in de spieren. Het lichaam tracht deze kleine verwondingen zelf te herstellen door ontstekingsmodulatoren naar deze plekken te sturen. Dit veroorzaakt een heel lichte ontstekingsreactie, met een aantal van bovenstaande symptomen tot gevolg. Bij of na een massage komen geen ‘afvalstoffen’, ‘gifstoffen’ of ‘toxines’ vrij. Hoewel deze theorie veel verkondigd wordt.

Wat er wel vrijkomt bij vooral zeer stevige bindweefselmassage is myoglobine. Myoglobine is een zuurstofbindend eiwit in de skeletspieren en hartspier, het zorgt voor zuurstoftransport naar de energiecentrales in de spiercellen en geeft de spieren hun rode kleur. Myoglobine komt vrij na schade aan skeletspieren en aan de hartspier en wordt door de nieren met de urine uitgescheiden. Myoglobine komt ook vrij in grotere hoeveelheden na intensief sporten, sporten in de hitte, of na ernstige ongelukken met verwondingen waarbij spieren geplet worden,bij bevriezing, verbranding, en dus in kleine hoeveelheden ook bij stevige druk of compressie op de spieren bij massage. Als de spiercellen beschadigd geraken gaan de cellen kapot, waardoor myoglobine naar het bloed lekt. Sterk verhoogde waardes kunnen leiden tot nierfalen. Dit gebeurt echter nooit bij een gewone massage. Het is wel goed om zowel voor als na de massage water te drinken, om het eventueel vrijgekomen myoglobine uit de nieren te verwijderen. Echter nooit massale hoeveelheden water. Meer dan 1,5 of 2 liter water verspreid over 24 uur is echt niet nodig.

Myoglobine is totaal niet gevaarlijk in kleine hoeveelheden. Maar indien men een veel te zware sportinspanning doet, of een zeer langdurige zeer stevige pijnlijke massage ondergaat, bereikt er veel myoglobine en creatininekinase de nieren en wordt het lichaam als het ware vergiftigd, deze aandoening heet rhabdomyolyse. Voor oudere mensen, mensen met chronische ziekten , mensen met myofasciale pijnsyndromen, mensen met diabetes, … is het echt niet aan te raden om zeer stevige massages te ondergaan, het risico dat hun lichaam niet in staat is om grotere hoeveelheden myoglobine zelf te verwerken is veel groter.

Wat doe ik als massagetherapeut om te voorkomen dat je echt veel last krijgt na de massage?

Ik werk nooit ruw of hard of te krachtig. Pijn ervaren tijdens de massage zorgt voor weerstand en afweer van diegene die op tafel ligt. De spier gaat zich verzetten en verkrampen in plaats van meewerken. Vandaar dat ik eerst los masseer en soms ook warme stenen gebruik en probeer om je te laten ontspannen. Ontspanning creëren is al het halve werk. Veel mensen kunnen zichzelf niet meer brengen tot loslaten en relaxen. Ik leg eerst gewoon mijn handen op je rug, rustig contact maken, je even laten wennen aan de aanraking, nog over de handdoek heen. Even rustig ademhalen, uit de sneltrein van de maatschappij stappen. Na het verdelen van de olie zal ik eerst aangenaam masseren, nog niet diepgaand, maar lange strijkingen en passieve stretching om je even te laten genieten. De spieren worden zo warm, kneedbaarder, je lichaam laat los. Sommige mensen geraken in dit gedeelte wat in paniek. “is dit alles?” , “je mag best wat harder masseren hoor” , of : “ oh jee, ik gaf aan dat ik stevige druk wil, is dit haar interpretatie van stevig?” J

Geen paniek! Pas na 10 minuutjes ga ik stilaan dieper, tot de gewenste druk bereikt is , zo beschadig ik de spier het minste en creëer ik minder scheurtjes en minder schade aan de spier.  Bij iemand met wat meer weefsel of spiermassa kan ik dieper werken dan bij een mager persoon. Veel mensen denken onterecht dat je bij een therapeutische massage of sportmassage moet “afzien” en veel pijn hebben, want anders “doet het niks af”.  Niets is minder waar. Het laten ontspannen van het lichaam is het allerbelangrijkste, pas daarna de technieken die ik op de spieren gebruik.  Er zijn ook nogal wat mensen  die bang zijn van een wat zachtere of matige druk massage, omdat ze dan weer in contact komen met hun gevoel. Het voelt voor hen fijn en beangstigend tegelijk. Massage is durven loslaten en toelaten. Massage is een zaak van wederzijds vertrouwen.

In onze huidige maatschappij ervaren we zelden nog ruim een uur onverdeelde liefdevolle aandacht van een ander persoon. Bovendien ben je zelf niet aan het mailen, bellen , appen of scrollen of niet met 10 dingen tegelijk aan het multitasken. Je ligt gewoon op een tafel met een rustig muziekje NIETS te doen.  Wanneer gebeurt dat nog? Dat gegeven alleen is al helend!

Na de massage laat ik je nog even bijkomen op tafel. Daarna krijg je direct een glas water om te drinken. Het sleutelwoord om minder kans te hebben op klachten na de massage is HYDRATEREN!

Het is belangrijk om zowel de dagen VOOR en de dagen NA de massage wat water te drinken. Zeker indien het ook nog warm weer is. Het lichaam kan meestal de stoffen die vrijkomen na een massage wel aan, echter niet als je veel ontstekingsstoffen in de bloedbaan stuurt van een al bijna uitgedroogd iemand!  Grote hoeveelheden water hoeven absoluut niet, teveel water drinken is ook schadelijk. Meer als  1.5 liter water per dag hoeft echt niet.  Er bestaat niet zoiets als het gewoon wegspoelen van ‘afvalstoffen’ door water te drinken. Je wil echter niet en wat uitgedroogd zijn en heel veel ontstekingsstoffen in het bloed hebben.

Wat kan je zelf doen?

– niet wachten tot je volledig geblokkeerd zit om iets aan je klachten te doen. Maak tijdig een afspraak met je kinesist, osteopaat, massagetherapeut,… Tijdig wil zeggen als je lichaam de eerste signalen geeft, niet pas als het al schreeuwt om aandacht! En maak er nadien een regelmatige gewoonte van om een behandeling te nemen, je lichaam zal meestal enkel de eerste keer reageren met klachten na de massage. Als je daarna je lichaam blijft onderhouden met kiné, osteopathie of massage, dan krijg je geen extreme klachten en voel je je ook geen wrak meer na de behandeling. Zit je volledig geblokkeerd en ervaar je veel stress, dan raad ik meestal aan om 2 of 3 keer korter achter elkaar te komen en er dan wat langere tijd tussen te laten.  Als je een antibioticum neemt zeg je ook niet na 1 pilletje dat het niet werkt. Een manuele behandeling is net zo, we kunnen geen mirakels doen, daarvoor moet je in Lourdes zijn! J Meestal zijn er dus enkele behandelingen nodig met regelmaat gegeven.

– na de massage is het belangrijk om de volgende dagen het rustig aan te doen. Dit wil zeggen: niet volledig los gaan in de grote schoonmaak of je hele tuin aanpakken, of grote en zware opruimwerken doen, of je helemaal geven in een intense sport work- out.  Als je pijnklachten ervaart door stress of spierblokkades en die zitten er al een tijdje, dan is dat op den duur voor het lichaam zijn gewone normale toestand geworden, het weet niet beter, het lichaam ervaart deze toestand dan als een evenwicht. Als ik je dan help te ontspannen en ik ga de spierknopen losmaken, ervaart het lichaam dit als een onevenwicht. Sommige mensen kunnen dit werkelijk voelen en voelen zich “instabiel” . Voor sporters is het belangrijk dat ze de dag nadien niet trainen of slechts een lichte training doen onder hun normale niveau. Je bent blessuregevoeliger na een massage en door het passieve stretchen en mobiliseren van de spieren ervaart men ook kortdurend krachtsverlies. Na enkele dagen is er dan weer marge om uiteindelijk betere prestaties te bereiken door toegenomen range of motion en soepeler maken van de fascia rondom de spier.  Buiten fysieke instabiliteit kan het heel soms ook voorkomen dat je je erg emotioneel voelt na een therapeutische en/of energetische massage, ook trauma, pijn en emoties zitten opgeslagen in verkrampte spieren…. Het duurt enige dagen vooraleer het lichaam zijn evenwicht hervindt. Daarna heb je meestal pas je volle profijt van de behandeling, dan heb je minder of geen pijn meer en voel je je lichter en meer energiek.

Mijn ervaring is dat vooral mensen die zich bijna nooit laten masseren deze klachten ervaren. Mensen voor wie massage tot hun 14 daagse of maandelijkse routine behoort om hun lichaam te verzorgen hebben al deze ongemakken niet meer. Massages worden doorgaans beter als je het regelmatig doet, je ervaart geen pijn meer, hebt geen klachten nadien en je durft je meer loslaten en ontspannen omdat je de therapeut steeds beter kent en de massage vertrouwder aanvoelt.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.