De mythe van het melkzuur

Velen onder ons denken nog steeds dat de spierpijn die we voelen na het sporten veroorzaakt wordt door ophoping van melkzuur. Eigenlijk moet deze theorie voor een groot deel naar het rijk der fabelen verwezen worden. Na een intensieve sportinspanning of krachttraining ontstaan er kleine beschadigingen in het bindweefsel van de spieren (micro-traumata). Het lichaam reageert hierop met een lichte ontstekingsreactie als gevolg van de afbraak van spiereiwitten. Deze beschadiging is een natuurlijk proces dat zich vooral openbaart als een spier zich onvoldoende aan een inspanning heeft aangepast. Bij deze ontstekingsreactie zijn diverse stoffen en cellen betrokken, namelijk witte bloedcellen, weefselvocht, creatinekinase,…De productie van deze stoffen en deze reactie op zich veroorzaakt zwelling (oedeem), door de druk van de zwelling verhoogt de gevoeligheid van de zenuwreceptoren en dit veroorzaakt de pijn die we voelen. We moeten dus een onderscheid maken tussen acute spierpijn tijdens de inspanning (het brandende gevoel van verzuring veroorzaakt door een overmaat aan melkzuur dat zich ophoopt in de spieren) en de spierpijn die ontstaat ongeveer 6-8u na de inspanning en die een piek bereikt tot ong 48u na de sportprestatie. Men noemt dit DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) Het klopt dus niet dat deze DOMS zou ontstaan door ophoping van melkzuur, de pijn ontstaat door de ontstekingsreactie. Een sportmassage voert het overtollige vocht in de spier makkelijker af, maakt eventuele verklevingen los en voert de ontstane stofwisselingsproducten en ontstekingsmodulerende stoffen beter af door de toegenomen bloedcirculatie tijdens en na de massage.  Stramme en stijve spieren worden terug soepeler gemaakt, het herstel van het spierweefsel wordt bevorderd door een betere doorbloeding en de kans op blessures wordt verminderd. Het wegwerken van opgehoopte afvalstoffen in stramme spieren kan je op bepaalde plaatsen goed voelen, doch er wordt nooit ruw gewerkt. Het is een misvatting dat bij een sportmassage zo diep en zo hard mogelijk moet gemasseerd worden en dat de sporter enorm moet afzien tijdens de massage. Herstel van spierweefsel wordt onder meer bepaald door de mate van bloedtoevoer. Lichte tot matige druk op de spier en het gelijktijdig oprekken van de spier bij de massage is al voldoende om sensoren te prikkelen die naar de spiercellen ontstekingsremmende en pijndempende signalen zenden. De spiervezels herstellen zich hierdoor sneller dan als men met brute kracht, hevig en snel werkt. Met gebruik van de juiste druk en goede technieken op een rustige manier stimuleer je de beschadigde spiervezels om sneller nieuwe mitochondrieën aan te maken, dat zijn de energiecentrales van de cel. Deze energie hebben de spieren nodig om zichzelf weer op te laden.

Een sportmassage is niet zinvol en zelfs onverstandig in een toestand van grote uitputting of wanneer er sprake is van zeer heftige spierpijn of koorts.  Het lichaam zal dan nauwelijks reageren op de massageprikkels of de pijn en de vermoeidheid zouden nog kunnen verergeren. Een volledig uitgeput lichaam kan het niet aan om een hele lading vrijgemaakte afvalstoffen te verwerken. Best is dan enkele dagen te wachten en het lichaam wat de tijd geven om te herstellen.

Sporters geven dikwijls aan dat een massage een ontspannen gevoel geeft, alsof de vermoeidheid uit de spieren wordt getrokken. Dat gevoel is niet uit de lucht gegrepen en is gebaseerd op een afname van het stresshormoon cortisol. Cortisol komt vrij bij zowel geestelijke als fysieke inspanningen. Bovendien worden er door aangename aanraking en zachte massage lichaamseigen pijnstillende en feel-good stoffen aangemaakt zoals endorfines, oxytocine, dopamine, serotonine. Het is dus ook voor sporters zinvol om een sportmassage af te wisselen met een ontspanningsmassage, Zenzini massage of Kahuna massage, waarbij diepe ontspanning en rust het beoogde doel is.

Sportmassage kan zowel voor als na de sportinspanning heilzaam zijn. Voor de inspanning wordt het lichaam voorbereid op de komende fysieke belasting, er wordt stimulerend en actief en dwars  gemasseerd, de spieren worden zo voldoende doorbloed en zullen zuurstof en voedingsstoffen beter kunnen opnemen.

Na de inspanning zal een massage herstellend en ontspannend werken op de overbelaste spiergroepen, er wordt dan passief en in de lengterichting van de spier gemasseerd.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.